MEALTIME. FLORENCE-ROME BY BIKE? IT CAN BE DONE (AND NOT JUST THAT)

BOOKS | 30/12/2024 | 08:15
di Marco Pastonesi
From Florence to Rome by bicycle, it can be done: 446 km, eight stages, mostly on asphalt, through secondary roads, cycle routes and bike paths. The Arno and the Tiber, the mountain grand prix at Passo Croce Vecchia (1200 meters altitude), the Francigena and Amerina routes, Romanesque parish churches and the Faliscan countryside: it could be a good idea for 2025, how could we not have thought of it before.
The first Giro d'Italia had thought of it. It was 1909. The fifth of the eight stages was drawn from Rome to Florence, taking the Cassia road, the kilometers were 346 and a half, won by Luigi Ganna from Varese, who would also be the overall classification winner (back then races were scored by points, not time). And before the first Giro, four Roman cyclists rode to the starting line in Milan by bike, on that same road, due to lack of money. Six hundred kilometers, in two stages, the first from Rome to Florence, the second from Florence to Milan, first the Cassia, all up and down, then the Emilia road, straight and dusty. The four managed as best they could. In Tuscany, something happened that they defined, by way of justification, as "inevitable". At the end of a hearty lunch, because you can't pedal on an empty stomach, the four started an animated discussion about who among them should pay. Seeing that an agreement was impossible, they asked the innkeeper to be the starter of a particular sprint: the last one would go to the cash register. Proud at least as much as naive, the innkeeper lowered the napkin and gave the start to the challenge, only to realize that the four had no intention of turning back. And so it was. One of the four, Dario Beni, would later win the first and last stage of the Giro.
A century (and then some) later, Simone Frignani retraced the Rome-Florence route by bicycle, but in reverse, because all roads lead more to Rome than to Florence, and he wrote a guide, which is also somewhat of a diary, and which is also somewhat of a manual (Terre di Mezzo, 120 pages, 16 euros). From Florence to Vallombrosa (41.1 km), from Vallombrosa to Subbiano (55.1), from Subbiano to Città di Castello (50.2), from Città di Castello to Assisi (75.8), from Assisi to Todi (54.7), from Todi to Orte (52.5), from Orte to Campagnano (69.7) and from Campagnano to Rome (47). For each stage, Frignani indicates maps, altimetry, elevation gain, a difficulty rating, information on transportation, services, assistance and hospitality, road directions and some tourist notes. Plus in-depth insights and curiosities. Well knowing that it can take more or less time, depending on the vacation, the company, desires, and weather.
The truth is that by bicycle you can go anywhere. Even where, by instinct, it would now seem impossible. And so, even from Florence to Rome by bicycle. Which can be done, which perhaps should be done. Happy 2025.

Copyright © TBW
COMMENTI
Hai dimenticato i tuoi dati, clicca qui.
Se non sei registrato clicca qui.
TBRADIO

00:00
00:00
Tutte le tessere sono state messe al loro posto e la UAE Emirates XRG ha annunciato oggi i programmi dei suoi leader per la prossima stagione. Le novità più eclatanti sono l’esordio di Isaac Del Toro al Tour de France al fianco...


Il team LABORAL Kutxa-Euskadi gareggerà con biciclette XDS nella stagione 2026: l'ufficializzazione dell'accordo è avvenuta durante un evento  tenutosi nella sede del marchio asiatico a Shenzhen (Cina) questo sabato. Il manager della LABORAL Kutxa-Euskadi, Aitor Galdós, la ciclista Usoa Ostolaza...


In questo 2025 che si sta chiudendo sono stati tanti gli spostamenti dei corridori da una squadra all’altra e tra questi i più importanti sono certamente quelli quello di Remco Evenepoel dalla Soudal Quick-Step alla Red Bull-BORA-hansgrohe e di Juan...


Mentre i suoi compagni di squadra pedalano al caldo in terra spagnola, Nairo Quintana è alle prese con il freddo e la neve di Chicago. La sua assenza alla presentazione della Movistar Team per la prossima stagione non è certo...


Il ciclocross alle Olimpiadi invernali del 2030? La scelta delle cosiddette discipline opzionali avverrà nel giugno del 2026 e non subito dopo Milano Cortina. È quanto riporta Le Dauphiné libéré,  dando conto di quanto annunciato il 10 dicembre dalla nuova presidente...


Vittoria della classifica a squadre nella Coppa Italia delle Regioni e secondo posto nel ranking mondiale delle formazioni Continental femminili: basterebbero questi due dati per comprendere che per la BePink - Imatra – Bongioanni il 2025 è stato un buon...


Ormai sotto l’Albero, una domenica di metà dicembre (il 14) propone sul teleschermo un’ora e mezza di tuffo nel recente passato: il documentario Cycling Africa, trasmesso su HBO Max ed Eurosport è viaggio a ritroso alla settimana iridata di Kigali 2025, una realizzazione filmica...


A meno di un mese dalla quinta edizione, BEKING continua a pedalare oltre l’evento, portando avanti la propria missione sociale. Il progetto – premiato quest’anno insieme al suo fondatore Matteo Trentin con il Gino Mäder Prize per l’impegno a favore...


Mancano poche ore alla grande festa sportiva di Borgo Barattin di Faè di Oderzo. Come ogni anno questa piccola località della Marca Trevigiana per un giorno si trasformerà nella capitale italiana del ciclocross. Domani il 23° Ciclocross del Ponte richiamerà...


La macchina organizzatrice della 102a edizione della Coppa San Geo - Caduti Soprazocco - Memorial Attilio Necchini - Giancarlo Otelli - M.O. Tatiana Gozza gira già a pieno regime. Per metterla in cantiere e portarla felicemente in porto, il presidente...


TBRADIO

-

00:00
00:00





DIGITAL EDITION
Prima Pagina Edizioni s.r.l. - Via Inama 7 - 20133 Milano - P.I. 11980460155




Editoriale Rapporti & Relazioni Gatti & Misfatti I Dubbi Scripta Manent Fisco così per Sport L'Ora del Pasto Le Storie del Figio ZEROSBATTI Capitani Coraggiosi La Vuelta 2024