WORLD CYCLOCROSS CHAMPIONSHIPS. THE SECRETS OF THE LIÉVIN WORLD CHAMPIONSHIP COURSE

CYCLOCROSS | 01/02/2025 | 08:28
di Francesca Monzone

We have arrived at the most anticipated event of the winter season, the Cyclocross World Championships in Liévin, France. This is a town of just over 30,000 inhabitants just below Lille, in the Pas-de-Calais department, where cyclocross is certainly no stranger.


In Liévin, national championships and even a European event have been held in the past, and the city has hosted the World Cup four times. On this mud, Sven Nys won in 2003 and 2006, Lars Boom in 2008, and Zdenek Stybar in 2012.


There will be over 35,000 spectators this race weekend, but the most anticipated race is the last one, where we can witness the showdown between Mathieu van der Poel and Wout van Aert.

The circuit will be 2.5 kilometers long and is spread across twenty hectares of unspoiled nature in the Parc du Val de Souchez, in the southeastern part of the city, with a track that at first glance might seem easy and not very technical, but which actually hides some challenges.

Appearances can often be deceiving, because the 75 meters of elevation change per lap represent a real challenge and overall the riders will have to deal with a slippery terrain that continuously goes up and down, with some explosive bumps. In addition to the two bridges that will make the scenery more suggestive, there will be two non-artificial stairs, vertically delimited by wooden boards and horizontally using the existing surface. The first, thirteen steps, appears in the first section, after passing the large VIP tent and a short, winding approach climb.
The second stair section will be fourteen steps, slightly higher and steeper than the first.

The heavy rains in recent days have effectively made the course marshy, with deep and heavy mud, although the weather situation seems to be improving.

The finish will be on a slight uphill on Rue du Percot and given its characteristics, will offer the final spectacle: approaching the finish line, 190 meters on asphalt with a gradient of about 6% will be covered, thus suitable for top-class riders.

Rain in recent days has alternated with a pale sky without precipitation, but the test runs have certainly made the ground even more unstable and treacherous. There should not be long walking sections: a section with obstacles on the ground on a straight and with heavy mud, could force riders to run with their bikes on their shoulders.

What will be the Belgian team's tactics to counter Van der Poel? De Clercq, the national team coach, has been very precise about this and wants his guys in the first two front rows to ensure passage for Van Aert, who will instead start from the second-to-last row. This way, the Visma-Lease a Bike champion can reach Van der Poel more quickly. All Belgians at the front will naturally try to let Wout van Aert pass, but there could be an exception. That would be Nys, who as national champion will race his own race.


Copyright © TBW
COMMENTI
Hai dimenticato i tuoi dati, clicca qui.
Se non sei registrato clicca qui.
TBRADIO

00:00
00:00
Era dalla seconda crono del Tour de l’Avenir 2023 che Davide Piganzoli non chiudeva tra i primi tre una cronometro individuale. Il giovane prospetto azzurro ci è riuscito alla O Gran Camiño 2025 facendo un registrare un tempo, 23’34”,...


Derek Gee (Israel-Premier Tech) non delude le aspettative e a una media di 40, 1 km/h fa sua la cronometro della O Gran Camiño 2025 strappando per 5 secondi la maglia gialla di leader dalle spalle di Magnus Cort...


Il nuovo numero di tuttoBICI, quello di MARZO 2025, è arrivato! Il 135esimo numero digitale di tuttoBICI è disponibile nei chioschi virtuali. Da dodici anni, ormai, abbiamo detto addio alla carta, addio alle edicole: tuttoBICI è stato il primo ad entrare nella nuova era digitale e su...


La Federazione Ciclistica torna sui propri passi riguardo alla discussa e criticatissima regola sugli Operatori Media. In un comunicato emesso questo pomeriggio, la Federazione informa i Comitati Regionali, i Responsabili Regionali delle CRDCS, las Struttura Tecnica e la Lega Ciclismo...


Giovanni Visconti si prepara ad affrontare una nuova ed entusiasmante sfida nel ruolo di talent scout della GreenEDGE Cycling, società di gestione del Team Jayco AlUla. L'ex corridore professionista italiano ha una vasta esperienza nel settore e arricchirà l'importante...


Prima riunione del nuovo CP di Monza e Brianza con le società del territorio ieri sera a Giussano, dove si è tenuta un incontro che ha avuto come oggetto l’attività della categoria Giovanissimi. Presenti, oltre a tutti i Consiglieri e...


Splendida vittoria di tappa del belga Duarte Marivoet (UAE Gen Z), specialista delle crono, che mette a frutto la sua resistenza per precedere i rivali nella quinta tappa del Tour du Rwanda, la Rusizi-Butare (Huye) di 144 chilometri. La maglia...


La sua riservatezza è pari alla passione e alla competenza che ha sempre messo nelle cose che fa. La sua passione è pari alla sua voglia di vivere: di ciclismo. Orlando Maini è uno dei tecnici di lungocorso più apprezzati...


Dopo aver preannunciato la stagione delle classiche con la notizia dell'esclusiva tv su Fiandre e altre corse di prim'ordine, Discovery/Eurosport ha organizzato ieri per i media internazionali un incontro virtuale con Robbie McEwen, uno dei primi grandi cacciatori di successi...


È tra i corridori più longevi in gruppo, ma quest’anno prova l’eccitazione di un neoprofessionista. Dopo essere stato 15 anni bandiera dello stesso gruppo sportivo, Diego Ulissi ha accettato la sfida lanciatagli dalla XDS-Astana Team ed è pronto a scrivere...


TBRADIO

-

00:00
00:00





DIGITAL EDITION
Prima Pagina Edizioni s.r.l. - Via Inama 7 - 20133 Milano - P.I. 11980460155




Editoriale Rapporti & Relazioni Gatti & Misfatti I Dubbi Scripta Manent Fisco così per Sport L'Ora del Pasto Le Storie del Figio ZEROSBATTI Capitani Coraggiosi La Vuelta 2024